تصویر بدنی نوجوان را خوب بسازید!

تصویر بدنی نوجوان را خوب بسازید!


بیشتر بچه ها، با آغاز سن بلوغ، نسبت به ظاهر خود نارضایتی پیدا می کنند. بعضی آرزوی قدی بلندتر یا کوتاهتر دارند و بعضی دوست دارند موهایشان متفاوت باشد، مثلا صاف یا مجعد باشد. بیشتر بچه ها واقعا نمی دانند که چه می خواهند و با نگرانی منتظر می شوند تا ببینند چه شکلی از آب در می آیند.


دوران بلوغ

بیشتر بچه ها، با آغاز سن بلوغ، نسبت به ظاهر خود نارضایتی پیدا می کنند. بعضی آرزوی قدی بلندتر یا کوتاهتر دارند و بعضی دوست دارند موهایشان متفاوت باشد، مثلا صاف یا مجعد باشد. بیشتر بچه ها واقعا نمی دانند که چه می خواهند و با نگرانی منتظر می شوند تا ببینند چه شکلی از آب در می آیند. بیشتر بچه های ده و دوازده ساله نسبت به تغییرات دوران بلوغ احساساتی متناقض دارند. بعضی از بچه ها خود را پس می کشند، گوشه گیر می شوند و با احساسات.

 قیافه خود کلنجار می روند. تغییرات جسمی شان از کنترل آنها خارج است و فکر می کنند که اگر در نهایت به شکل بی نقص و استاندارد جامعه در نیایند، آسمان و زمین به هم می رسد. اما حقیقت این است که بیشتر تغییرات واقعا از دست بچه ها خارج است. بچه های امروزی در جامعه ای بزرگ می شوند که از لاغری بتی ساخته است. در این جامعه همه را با تصویر خیالی یک اندام "ایده آل" می سنجند.

تصویری که رسانه ها از این شکل ایده آل ارائه می دهند چنان از واقعیت دور است که بیشتر به تصویری علمی- تخیلی نزدیک است. مردم واقعی که اکثریت یک جامعه را تشکیل می دهند، در واقع با این "ایده آل" خیلی تفاوت دارند. اما "بدن بی نقص" را باز هم همه جا نشان می دهند: نشریات، اسباب بازی ها، آگهی های تلویزیونی، کتاب ها و نوارهای ویدئویی. این رسانه ها به والدین و کودکان می آموزند که هر چه لاغرتر، بهتر.

با توجه به تب بالای این مسئله در این دوران، بسیاری از روان شناسان معتقدند اگر کودکان هر چه زودتر بیاموزند که برای جسم خود قدر و ارزش قائل باشند، به تصویر قوی تری از خود دست می یابند و بعد ها نیز، در ده و دوازده سالگی، هنگام نوجوانی و در دوره بزرگسالی، تصویر قوی تری از خود نشان می دهند!

در آغاز کودکی، بچه ها به طور مرتب مهارت های حرکتی جدید کسب می کنند. از این فرصت ها می توان استفاده کرد و به آنها اموخت که قدر جسم خود را بدانند. هر وقت کودک مهارت جدیدی را مانند دوچرخه سواری، بازی فوتبال یا طناب بازی و... آموخت، والدین می توانند از این موقعیت های طلایی استفاده کنند و به قدرت، فواید و عجایب بدن کودک خود اشاره کنند.

کودکان، وقتی هنوز خیلی کم سن هستند، می فهمند که شکل، اندازه و رنگ بدن آدم ها با یکدیگر متفاوت است. همه آدم ها هم قد نیستند، بعضی از بچه ها لاغر هستند اما بعضی دیگر سنگین و چاق، یا این که هر بچه ای نژادی دارد و...

اینجاست که والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که تمام این تفاوت ها بخشی از میراث ماست و باید آن را گرامی داشت و نسبت به گوناگونی های موجود در جامعه پذیرش داشته باشند و به آن افتخار کنند.

شکل ظاهر از طریق آنچه والدین از نظر ژنتیک به فرزندان خود می بخشند، از پیش تعیین شده است. البته چگونگی تغذیه می تواند بر شکل ظاهری افراد تاثیر داشته باشد اما حتی در چاقی و آکنه هم ظاهرا عوامل ژنتیک موثر هستند. به دیگر سخن، عامل وراثت، بیش از هر چیز دیگر، شرایط جسمی کودک را تعیین می کند. عواملی مانند شکل بدن،مو و رنگ چشم، از طریق شکل والدین و اجداد تعیین می شود. خصوصیات جسمی کودک را معمولا می توان در خانواده مادری یا پدری او پیدا کرد. در بعضی از خانواده ها  هم ، بچه ها ترکیبی از خصوصیات دو طرف را به ارث می برند، مثلا بینی مادرشان را می گیرند و چانه پدرشان را. بیشتر بچه ها از این که شبیه یکی از افراد خانواده خود هستند لذت می برند، بخصوص اگر با آن فرد رابطه خوبی داشته باشند و مخصوصا اگر از یک جنس باشند. احساس تعلق، نیاز همگانی است که به فرد معنی و احساس پیوستگی می بخشد.

بی تردید ورزش می تواند بر شکل بدن تاثیر بگذارد، اما، گونه و تیپ بدن را تغییر نخواهد داد. ورزش مرتب، سلامت جسمی و روانی آنها را تقویت می کند. ورزش، هم موقعیت خوبی به بچه ها می دهد تا دوست پیدا کنند و هم احساس تعلق را در آنها پرورش می دهد

با این تفاسیر، برای ایجاد تصویر بدنی مناسب در نوجوان لازم است والدین اولین گام را بردارند. ما والدین باید پا پیش بگذاریم و به بچه ها بیاموزیم تندرستی خوب است.

برای ایجاد یک تصویر بدنی خوب و رضایت نوجوان از بدن خود، ما توصیه می کنیم به نکات کلیدی زیر توجه کنید:

* به فرزندتان بفهمانید صاحب بدن های خود هستند.  بچه ها از شش تا دوازده سالگی می آموزند که مسئولیت روزافزونی را نسبت به مراقبت های روزانه از خود بپذیرند. اگر در آنها به تدریج عادت های ارزشمندی برای حفظ تندرستی پرورش پیدا کند و بیاموزند که درست بخورند و به طور مرتب ورزش کنند، بیشتر احساس تندرستی خواهند کرد. با این کار، این مفهوم نیز در آنها تقویت می شود که بچه ها صاحب بدن های خود هستند و این بدن، به خود آنها تعلق دارد، لذا باید از آن مراقبت کنند و نسبت به آن احساس خوبی داشته باشند.

* والدین، باید رضایت از تصویر بدنی خود داشته باشند. والدین الگوی رفتاری و فکری فرزندان هستند، لذا بچه ها باید ببینند که والدین آنها، فرم بدن خود را قبول دارند و نسبت به اندام دیگران نیز انتقاد نمی کنند. آنها باید متوجه بشوند که نباید به خاطر تفاوت ها، سر به سر کسی گذاشت یا او را مسخره کرد.

*در خانه عادت های تغذیه ای سالم را اجرا کنید. البته باید بچه ها را تشویق کرد که عادت های تغذیه ای سالم داشته باشند و بهترین روش برای این کار الگویی است که والدین ارائه می دهند. در خانه، اغذیه سالم نگه دارید و خودتان نیز در خوردن میانه روی کنید. فرزندتان از کارکرد منظم دستگاه بدن خود سود خواهد برد.

* بسیار مهم است که بچه ها قبل از ورود به سنین بزرگسالی، عادت های صحیحی را که می تواند تا پایان عمر با آنها همراه باشد، بیاموزند و در خود پرورش دهند، لذا بهتر است  بچه ها را تشویق کنید که به طور  مرتب ورزش کنند.

دوران بلوغ

بی تردید ورزش می تواند بر شکل بدن تاثیر بگذارد، اما، گونه و تیپ بدن را تغییر نخواهد داد. ورزش مرتب، سلامت جسمی و روانی آنها را تقویت می کند. ورزش، هم موقعیت خوبی به بچه ها می دهد تا دوست پیدا کنند و هم احساس تعلق را در آنها پرورش می دهد. فرزندتان می تواند به صورت سازمان یافته در مدرسه یا در مراکز محلی به ورزش بپردازد یا برای آن دسته از بچه هایی که ورزشکار نیستند، فعالیت های سالم و لذت بخش دیگری مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و طناب بازی وجود دارد که می توانند با دوستان خود یا به تنهایی انجام دهند.

*دستاوردهای روزمره فرزندان خود را که به رشد جسمی آنها مربوط می شود تشویق و تمجید کنید. هنگامی که دندان های شیری کودکتان می افتد و دندان های دائمی جای آنها را می گیرد، تائید کردن او ارزش دارد.

 

*کودک تان را شریک سابقه خانوادگی خود کنید، مثلا، عکس های خانوادگی تان را به او نشان دهید یا در گردهمایی های خانوادگی شرکت کنید. احساس تعلق به دایره گسترده خانواده، احساس اساسی است.

*بچه های ده و دوازده ساله به شکل ظاهر خود خیلی توجه دارند و با آنها به خرید بروید و کمک کنید که لباس های مناسب انتخاب کنند. این کار، گاهی خیلی سخت است و حفظ آرامش در محل پرو لباس فروشگاه می تواند کاری مشکل باشد. چطور است دوست فرزندتان را که همسال اوست همراه خود ببرید؟

* والدین باید خلاف جریان آب شنا کنند تا بتوانند این پیام را که لاغر بودن خوب است، خنثی کنند. با کمی حوصله، به فرزندتان نشان دهید که تبلیغات مجلات و تلویزیون چقدر غیر واقعی است. بیشتر این تصاویر بارها رتوش شده اند و نماینده یک انسان عادی نیستند.

*اگر فرزندتان نارضایتی خاصی از اندام خود دارد، با مراکز بهداشتی مشاوره کنید. اگر او گوشهای برجسته، دندان های کج یا ماه گرفتگی دارد، شاید لازم است موضوع را بیشتر ارزیابی کنید.*هر وقت که فرصت دارید، فرزندانتان را تحسین کنید. وقتی برای رفتن به مهمانی لباس می پوشند، از فرصت استفاده کنید و به زیبایی ها و جذابیت های هر کدام از آنها اشاره کنید. یک تعریف ساده شما می تواند تا ابد در ذهن فرزندتان باقی بماند.

 

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

رشد روانی _عاطفی در خانواده

درک قواعد زندگی برای نوجوان

تغییر والدین یا تغییر نوجوان؟

قانون گذاری، محدودیت نیست

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه